9 Nov.. Ari terakir persekolahan ku

tak mungkin bagi aku untuk meninggalkan saat terakhir ini di sekolah menengah ini
sekolah yang aku timba ilmu selama 5 tahun dan kali ini aku melangkah untuk menghadiri ahi persekolahan terakhir sebelum menempuh peperiksaan SPM.
   ramai member aku tak datang skolah pasal nak jalan2 kat bandar yang ade cuma sidi,peja, yus dan pizi je lelaki. kesempatan yang ade ni aku amik alamat semua guru-guru aku untuk aku kenang kembali saat kenakalan aku nanti bersama guru-guru.
   sesambil masa yang ade ni aku pusing satu skolah, aku tolong cikgu tanpal no giliran kat meja, sembang2 ngn member lain yang ada. cikgu bagi balik awal hari ni, lepas puas tenung wajah-wajah kesayangan aku melangkah dengan perasaan hampa.. hampa untuk meninggalkan alam persekolahan yang mana wujud satu ikatan kasih sayang persahabatan yang terjalin sekian lama aku harapkan semoga persahabatan kekal hingga keakhirnya. aku pernah berjanji dengan sahabat karib aku yang suatu masa nanti kita pakat sama-sama berkhemah sambil bakar ayam kat pantai.. waktu itu akan kami tunggu insyaAllah.
    langkah aku terhenti saat aku hampir melewati pagar utama. aku paling dan pandang sekolah aku..
automatik kenagan dari zaman ting 1 hingga 5 tersusun dalam kepala, dah macam ada satu cerita dlam kepala aku.. sebelum aku melangkah keluar aku pandang sekali lagi sambil bergenang mata aku dan aku ucap

"duhai warga sekolah jika ada salah aku maafkanlah dan jika ada salah kamu aku maafkan semuanya. terima kasih sebab menjadikan aku manusia"